Twee keer per jaar hebben we een intervisie bijeenkomst met de Mazzaze masseurs die bij mij hun massage-opleiding hebben gevolgd en afgerond. Een van hen bracht afgelopen week een interessante casus in. Ze vertelt over een nieuwe klant, laten we haar Ria noemen. De masseur heeft Ria telefonisch gesproken voor een korte intake. Als ze binnenkomt voor haar eerste afspraak is dat de eerste keer dat de masseur en Ria elkaar live ontmoeten.
Ria wil geen gesprek, kleedt zich meteen uit en gaat direct op de massagetafel liggen. Ze heeft heel weinig tijd, zegt ze ietwat dwingend. Non-verbaal straat ze uit: begin maar meteen. De masseur is wat overrompeld, maar begint toch aan de massage. Ze legt nog wat uit en vraagt wat Ria wil weten, zodat ze een goede afgestemde massage kan geven.
Ria babbelt aan een stuk door
De masseur voelt al meteen dat Ria veel spanning in haar lichaam heeft. Dan begint Ria te praten, stelt vragen, vertelt over dingen die haar bezighouden en vraagt persoonlijke dingen aan de masseur. Het is voor de masseur een hele klus om zich te concentreren op de massage en af te stemmen op wat ze voelt, want er zijn voortdurend vragen of opmerkingen van Ria. De masseur humt en geeft weinig antwoorden, ze geeft wel aan dat ze dit gesprek graag voor of na de massage wil voeren, maar niet tijdens. Het mag niet baten, Ria babbelt aan een stuk door. Na afloop springt ze meteen van tafel, kleedt zich aan, roept dat ze het heel erg fijn vond en holt de deur uit.
Is het veiliger om in het hoofd te blijven?
Doodmoe en verbaasd blijft de masseur achter. “Hoe doen jullie dit?” is haar vraag aan ons. We zijn het erover eens dat de gesprekken tijdens de massage afleiden, de klant blijft in haar hoofd en de masseur moet veel meer moeite doen om goed te masseren. Vragen om de woorden tot later te bewaren, vooraf zeggen dat tijdens de massage stilte en desgewenst muziek is, of alleen maar hummen. Sommige klanten praten de hele tijd; durven ze niet met hun aandacht naar hun lichaam te gaan? Is het veiliger om in het hoofd te blijven?
Wat is intervisie toch nuttig
Er zijn nog andere casussen die we samen bespreken. Over technieken, welke soort massage in te zetten en een vraag over jezelf als masseur omschrijven, wat maakt je uniek. Ik vind het heel fijn om te horen waar iedereen mee te maken heeft en hoe hij/ zij ermee omgaat. Het met elkaar bespreken geeft inzichten waar we allemaal baat bij hebben.
Na deze gesprekken masseren we elkaar. Het is fijn om te worden gemasseerd door iemand die het van mij heeft geleerd, er komen weer grepen opnieuw in mijn aandachtsgebied.
Introductiedag voor de massage-jaartraining
Ik sluit deze intervisiedag af door te vertellen over het succes van de jaartraining, het e-book Je lichaam, een bron van wijsheid en de introductiedag die ik op 17 november organiseer om te onderzoeken of de massage-jaartraining bij je past. Een van de masseurs uit de intervisiegroep gaat tijdens de introductiedag als ambassadeur meedoen. Wat een heerlijke samenwerking. De intervisiedagen zijn zo waardevol. Als we afscheid nemen, staat de volgende gelukkig alweer gepland.
Heb jij zin om te onderzoeken of de massage-jaartraining bij je past? Kom dan naar de introductiedag op 17 november.